Gili Trawangan and Balian

10 februari 2014 - Gili Trawangan, Indonesië

We verlaten de luxe vila en gaan met een dagrugzak (niet dat ik heel veel meer bagage bij me had) richting Gili Trawangan, het grootste van de drie eilanden. Ongeveer een uur met de boot, we hadden de fastboot geboekt, maar erg snel was ie niet. Voor we op de boot zaten werden we nog belaagd door een vrouw of 8 met bintang (bier), sarongs, chips, rijst, horloges, water enz. Oh ja wat t ook altijd goed doet zijn de massagies, massagiieeee, massagieee!!??? Je krijgt altijd een gratis kneed in je schouder gevolgd door special price voor you, me mama loco give you good massagieee. Op het strand van Kuta word je ook nog belaagd door mensen met ijs, armbandjes, fruit en andere meuk, mocht je dan per ongeluk toch in zee gaan met ze dan is de regel ver onder de helft van de prijs gaan zitten en ze eerst aankijken alsof ze compleet gestoort zijn en daarna vooral volhouden en anders weglopen. Fijn dat ze Toby als de leider van de groep zagen, dus die werd vaak het langst lastiggevallen, come on boss i give you good price hahaha. Het mooiste is om als verdedigingsmechanisme boss tegen hun te zeggen en je eigen zonnebril aan ze proberen te verkopen op dezelfde manier.

Ik dwaal af, op de boot naar Gili waar ze alleen paard en wagen hebben en fietsen. Eenmaal op het eiland bijna omvergereden door zo'n paard met wagen, hij was wel aan het bellen maar ik was de toeters van scooters gewend en zag dit niet als gevaar, grijns. Sam en ik gingen opzoek naar een plek om te blijven, want om dat met 9man samen te doen, dan word je gillend gek, de rest op een terras gezet met bintang. We eindigde bij sama sama, reggae bar. Voor iedereen wat wils, ook voor de verschillende budgetten, ik bleef voor 9euro met ontbijt in een airco kamer genaamd pimpers paradise, begint goed! Spullen gedropt en richting zee voor een duik, in Kuta ligt er allemaal zooi op t strand en is het water bruin, hier is het water helder blauw en heb je een wit strand, bounty eiland idee zegmaar. Heerlijke gado gado gegeten en ik weet niet hoe maar Sam en ik belandde ergens bij een heel goeie reggae life band dansend met de voetjes in het zand starend naar een onwijs sexy gast die er uitzag als johnny depp in pirates of the carribean, paradijsje dit hoor! Bij thuiskomst kwamen we erachter dat sama sama the place to be was om te feesten, het hele eiland stond uit zijn stekker te gaan in onze achtertuin, kruipend naar huis. Volgende dag maakte we er een lange stranddag van, beetje snorkelen, wauw vissen in alle kleuren en maten die dan nieuwschierig op je af zwemmen, te mooi echt! De mannen gingen met een boot mee om te vissen, Kata had bali belly in de ergste variant dus die lag in bed en Katy zat thuis bintangs te drinken, dus Sam en ik fiets gehuurd en bij een strandtentje (dat zijn ze allemaal) gelunchd en daarna op blote voeten in bikini het eiland rondgefietst in ongeveer 1.5uur. En toen ontmoette we een gast die dreadlocks kon maken, na beetje twijfelen eindigde ik met een mooie dreadlock achter me oor en ik zou nadenken of ik me hele haar wilde doen. Sam ook een dreadlock en toen paste we meteen beter op het eiland. Reggae sfeer all over de place, mooi ook dat je steeds dezelfde mensen tegenkomt en iedereen in een soort van mellow festival sfeer is, misschien ook omdat er geen politie is en genoeg wiet, magic mashrooms en andere drugs, 1 en al liefde dus. Ik deed ook geen moeite meer om me slippers aan te doen maar cruisde gewoon rond op blote voeten want er lag toch geen glas, genieten! Die avond voor 4euro op de markt gegeten, dik bord met mi goreng, blikje drinken en nog taart als toetje, blijf me verbazen hoe goedkoop het is. Deze avond waren we weer fit dus gingen weer aan de rave, eindigde we bij een poolparty en natuurlijk sama sama.

Dikke tijger de volgende dag, plan was te gaan snorkelen maar dat hebben we niet gehaald, in plaats daarvan weer een fiets gehuurd en zo'n beetje in elk zwembad gesprongen die we tegenkwamen, ronddrijven, verder fietsen, zee in, verder fietsen en de vrouwen eindigde in een bar gemaakt van bamboe, met gasten met enorme afro's die in een hangmat naast twee geiten of op een lounchestoel de gitaar en drum speelde, het enige wat je hier kon krijgen waren magic mushrooms of bintang (bier) thats's it! Uitzicht op de zee, wat een plek!! Stukje later de mannen weer gevonden die in een zwembad lagen, bommetje!! Die avond onze johnny depp opgezocht en vervolgens vroeg in bed.

Snorkelen! Tikkie zeeziek op de boot maar dat maakt niet uit want woooww die vissen zijn echt gruwelijk mooi. Maar het absolute hoogtepunt waren de 4enorme schildpadden, op een halve meter afstand. Komt er zo'n joekel boven om lucht te happen vlak voor je neus, wauw wat zijn ze mooi echt helemaal te gek! Heb ook mooie foto's met Sam haar onderwater camera, want mijn camera is op mysterieuse wijze uit de villa verdwenen, baal! Politie aangifte al gedaan, nu nog geld terug, maar de foto's zijn weg, altijd pijnlijk. Die avond ging de rest bij een wat luxere strandbar eten en ging ik naar de markt, omdat het zo godvergeten goedkoop en lekker is, werd daar al herkend, kreeg een high five en ze vroegen zelfs hoe het snorkelen was, klantenbinding ten top! Die avond ging bij sama sama het dak eraf en stond ik ineens met wat gasten uit java, zweden en nog wat landen op blote voeten op straat te dansen, lowlands flashback kreeg ik hier.

Volgende dag helaas alweer terug naar Seminyak, naja de villa was niet zo'n slecht vooruitzicht maar toch. Scooter weer gehuurd en de dag erna samen met Michael op een kleine roadtrip naar Balian, de rest wilde in de villa blijven maar ik had zin in avontuur en Michael wilde wel mee. Tussenstop bij de bekende tanahlot tempel gemaakt waar we gelukkig konden schuilen voor de tropische regenbui die met mach 10naar beneden kwam. Na ongeveer 2uur op de scooter, daar krijg je pijn in je kont van, aangekomen bij Balian. Heel laidback soort surfdorpje op een berg, naast het strand met zwart strand, koeien op het veld, rijstvelden en palmbomen. Na wat kamers te hebben vergeleken gingen we voor een hutje in de jungle (Made's homestay) wat ons €6,50 per nacht kostte. Dacht dat het niet goedkoper kon maar dus toch. Die avond bij een tentje op de berg de zonondergang bekeken en aan de huisgemaakte arak gegaan, soort schnaps gemixt met verse sju waar ik na 2 glazen al redelijk tipsie van was, joe truste!

Smorgens ontbijt bij de strandtent en waren we van plan te gaan surfen, helaas waren de golfen kneiterhoog en had ik geen behoefte om te verdrinken, in plaats daarvan gingen we naar de hotsprings op anderhalf uur rijden op de scooter door het echte Indonesie, kleine wegen, slalommend langs de gaten in de weg, overal zwaaien naar vriendelijke mensen, te gek! De hotsprings waren ook te gek, gaten in de grond met heet tot lauw bruin grondwater. In de heetste en kleinste begonnen en in de koudste en grootste geeindigd. Mooi tussen allemaal locals, die heel graag hun engels met je willen oefenen. Na ik weet niet hoelang, volledig gerimpeld en helemaal ontspannen terug naar Balian. Die avond op de markt, martabak gegeten, soort van dikke pannekoek met nutella en pinda's ertussen, whaaaa dat is een potje lekker, wijl loopt weer in me mond nu ik eraan denk. Die avond swabberde mijn scooter, toch de gaten in de weg niet overleefd, lekke band! Volgende ochtend naar een reperatie punt en voor €1,50 was hij weer gemaakt, rib uit me lijf ;). Door het binnenland zijn we weer terug naar Seminyak gereden, wel nog paar keer verdwaald maar daar was ik niet heel verbaasd over, Michael was er wat minder blj mee. De chaos op de grote snelweg was echt bijna niet te doen, levensgevaarlijk soms, gelukkig was ik in korte tijd opgeleid tot professional scooter chauffeur met ogen in me rug en dikke ellebogen om mijn plek op te eisen.

Bij terugkomst had de helft een tattoo laten zetten, en waren ze een avond flink naar de getver gegaan. Het einde van de trip naderde en ik wilde een schilderij voor me moeder laten maken, maar om de plek waar ze schilderde terug te vinden was niet makkelijk. Een rit wat normaal 20min max duurt, heeft me dik anderhalf uur gekost, 10x vragen, politie escort, stukken lopen, weer opstappen, weer vragen, 3x op hetzelfde punt uitkomen, bijna opgeven, behoorlijk gefrustreerd, volledig verdwaald maar uiteindelijk toch geslaagd! Nondeju wat een missie, alles voor het goeie doel ;). Dag later nog een keer terug en deze keer in 2 keer en 25min gevonden, dikke schouderklop! 2uur bij de schilder gezeten om dingen aan te passen en vervolgens een costumize topdoek (al zeg ik het zelf) meegenomen voor die mama :-).

Mijn terugvlucht was op een onhandige tijd ik kwam namelijk om half 3 snachts aan, te laat om te worden opgehaald en er reden geen bussen, laat staan een trein. Na wat geouwehoer kon ik mee met de taxi met een vrouw die 10min van me vandaan woonde, dus in plaats van 70dollar betaalde ik nu 20, kassa!

Hoe het verder in Perth is gegaan komt later, maar ik heb in ieder geval een auto gekocht, een mooie witte toyota hatchbak en ben midden in een roadtrip. Mis me vrienden wel wat sterker zo nu en dan maar geniet nog steeds. Word blij van jullie berichtjes en reacties en ben vandaag precies 4maanden van huis, de tijd vliegt!

Dikke zoen uit down under

1. Willemien:
    7 maart 2014
    Blij dat je even weg was met het tattoo gebeuren.
    Je doet het goed! Gelukkig zie ik niet alle enge dingen die je doet-:)
    Geniet gewoon lekker verder!
  2. Willemien:
    7 maart 2014
    Ik ben heel blij met het mooie doek! Hij is nu bij de lijstenmaker en ik hoop dat hij donderdag hangt in de kamer. Zal een foto op facebook plaatsen.
    XXX