Jillaroo yihaaa

18 november 2013 - Leconfield, Australië

Howdy folks,

Het begint allemaal in het o zo bruisende (not) Tamworth. Er is een hostel, winkelstraat en een park en dat was het dan.

Maandag 18nov werden we dan eindelijk opgehaald door Hilton, een stugge man, met cowboy hoed, laarsen, baard, overhemd en schorre rokers stem. Er was 1 regel, er word alleen engels gesproken, no problem mate. Ik zat in de groep met, Charlotte (UK), Michelle, Edward en Moniek (Aus), Lisa en Connor (DL) en Kimberly uit NL. De kakatoe werd duidelijk nog uit de boom gekeken. Met de bus boodschappen gedaan (4liter goon, chocolade, chips en bij een tweedehands winkel voor $3,- zo'n mooie geruitte blouse) telefoon uitgezet, want we zouden geen bereik hebben, lekker! En toen in een klein uurtje naar de boerderij gereden.

Eenmaal aangekomen, Sita onze instructrice uit nl ontmoet, tas in de kamer gedumpt, ik sliep samen met Charlotte, Kim en heel veel langpoot spinnen bij pinky's (oude schuur, 100meter van het huis vandaan). We kregen meteen een video over het slaan met een zweep, toen kwam de huiskangaroo Bam Bam nog even binnengehopt, daarna zelf oefenen en een boomstam proberen te vangen met lasso. Hilton kwam nog met zijn huisdier Carlo de python langs. Rondleiding door de boerderij gehad en de eigenaar Brian leren kennen, 90jaar oud en nog zo fit als een hoentje, respect!

Dag 2. In de eetkamer hing een schema met taken voor de 11dagen, waaronder schoonmaken en melken :). We kregen meteen melkles, ze hadden nog twee melkkoeien voor de school, en het ging me eigenlijk wel prima af, de mannen hadden er gek genoeg wat meer moeite mee. Daarna les in het opzadelen en mocht je met een kleine beschrijving je paard gaan zoeken. Ik kreeg Billie maar die had een wond dus werd t Bonnie. Mooi ben ik Clyde vanaf nu. Super lief paard, groot, beetje dun, ik zeg dreamteam! Na de lunch ongeveer 1.5uur door de bergen gereden, super super mooi uitzicht, stoked! Die avond lekker aan de goon en optijd naar bed.

Dag 3. Om 06.30uur handmatig Cappuchino de koe gemolken, melk gezeeft, datum erop en in de koelkast. 07.30 ontbijt. 08.00 Bonnie opzadelen en naar de eerste paddock rijden voor onze eerste muster van ongeveer 20 koeien, waaronder een grote stier en een blinde koe(die liep nog tegen een paard aan haha) Bij het drijven van koeien heb je achterin het schreeuw team, die ervoor zorgen dat ze gaan lopen, aan de zijkant zijrijders, die het zooitje bij elkaar houden en vooraan leadriders, die de route bepalen. En dan heb je nog Hilton die met een zweep, overal en nergens begeleid en ons en twee honden schreeuwend aanstuurd, fijne kerel! Voor de eerste keer gingen we als een malle en hebben we ze zonder veel problemen thuis gebracht In een soort van hok met tralies met verschillende grotes en meerdere deuren. Daarna in het hok de koeien van de kalfjes gescheiden, nog best lastig, 1 iemand stond bij het hek om die op het juiste moment te openen en elke keer als er een verkeerde koe voorbij kwam, kreeg die een tik op zijn neus met stok. Daarna de kalfjes met lasso vangen, best hilarisch om te zien, bokkend kalf met iemand erachteraan. Ooh ja ook nog me eerste wilde kangaroos gezien, wat een knoeperds, super tof! Degene die het aandurfde mocht  met ze 2een een kalf op de grond gooien. Charlotte en ik meteen team gevormd en alsof we het al jaren doen als 1 van de weinige een kalf neergegooid.Toen kwam er iets minder leuks, we hadden een kalf met gebroken poot en die moest van zijn lijden  verlost worden om in de vriezer te eindigen. Van een afstand gekeken hoe Hilton een kogel door zijn kop schoot, zijn nek doornsee, de huid eraf stripte, poten eraf zaagde, ingewanden eruit, door midden zagen en ineens had ik toch een stuk rib in me hand die naar de vriezer moest, omg! Die avond bij het dinner zonder blikken of blozen hebben we beef gegeten, toch wel beetje raar.

Dag 4. Opzadelen en buikpijn van het lachen want Michelle ging na een paar pogingen  bij het opstappen er aan de andere kant weer net zo hard af, klassieker!! Naar een weide, het einge beetje platte stuk land, paardrijles gehad, in de pauze lekker zwemmen, Lisa kwam uit het water met een reus van een bloedzuiger genaamd Ferry. Smiddags door Hilton natural horsemanship les. Vet interresant en handige truckjes om je paard met 1vinger achteruit te laten lopen, te laten draaien enz. Die avond voetjes in het water, lekker wat glazen goon en tukken maar.

Dag 5. Vet enthousiast, we gingen gaten graven en hekken bouwen. Een gat graven waarbij je door rotsen moet, dat zijn geen grappen. Met een ijzeren? Staaf keihard erop los beuken en dan proberen die grote rots eruit te trekken, om daarna weer de volgende te zien. Helaas ging het ineens keihard bliksemen en onweren en stonden wij bovenop een bergtop, toch nog snel de net omgezaagde boomstam in het gat getild, aangestampt en ervandoor gescheurd. Die avond zou Carla een medewerkster onverwachts vertrekken dus dat moest gevierd worden. Ik dacht twister, Charlotte dacht bierdozen. Creatief met karton en ineens hadden we een twister bord gemaakt van bierdozen en die op de grond getaped. De rest hoeft geen uitleg was een mooie avond met heul heul veel goon.

Dag 6. Opstaan met een syberische tijger, we hadden gelukkig een vrije dag en mochten meerijdennaar het dorp, grote hamburger gescoord en heel even op internet gekeken, toch wel heel leuk alle berichtjes te lezen. Nog maar een 4liter pak goon gekocht, want die was bijna op :).

Dag 7. Schapen dag. 12schapen en 3lammetjes te paard naar huis gedreven, ff iets anders dan koeien, ze zijn wat dommer en sneller maar voor ons geen probleem. Uitleg over schapen scheren, castreren en oortaggen en we mochten er nog zelf 1vangen en Hilton mijn vriend gaf mij 1van de grootste om te vangen, na wat rennen, trekken en op de grond vallen heb ik hem toch op de grond gekregen met een soort rugby tackle en moest ik tussen zijn benen kijken of het een mannetje of vrouwtje was, duidelijk een vrouwtje, missie geslaagd. Hilarisch filmpje volgt later. Schapen te voet weer terug naar de paddock gedreven en de rest van de dag vrij.

Dag 8. Nu begint het echte werk We moesten naar backpaddock om +- 140 koeien te gaan drijven. om er te komen waren we al 1.5uur onderweg. Connor en ik kregen de opdracht ongeveer 50 koeien te verzamelen en naar de dam te brengen. Vol goeie moed op pad, alle koeien verzameld bij de dam en maar wachten op de rest, duurde wel al lang. Na een tijdje kwam Hilton aan en kregen we de vraag waar we mee bezig waren, de dam was blijkbaar nog een stuk verder en daar stond de rest te wachten,  scheisse! We liepen hierdoor een uur achter op schema en zijn paard had het hele paddock al gezien. Na bloed zweet en tranen toch alle hamburgers in een hok kunnen drijven en meteen door met het scheiden van koeien, kalfen, en pasgeboren kalfen. De kalfjes van een bepaalde grote moesten gebrandmerkt worden, een knip uit hun oor, gecastreerd, en een oortag. Je duwt ze tussen twee ijzeren platen, die gaat vast, die word op zijn zijkant gegooid. 1iemand houd zijn voet vast, en vast is vast, je mag niet loslaten, twee andere zijn met het taggen bezig, Hilton snijd zijn ballen eraf en vervolgens ruik je verbrand haar. Ik heb poten vastgehouden, ben ondergescheten, heb bloedspetters gevangen en heb oren getagd, pfff wat een bezigheid. Vervolgens moesten we ze in de trailer laden, alleen daar brak een spijl af waardoor er 4kalfjes ontsnapte, Hilton zijn stemming werd niet heel veel beter op, ik dacht alleen maar, kijk maar ff wat je doet wij gaan de terugweg van anderhalf uur met pijn in me reet en benen beginnen, succes ermee. Start van de dag 09.00, einde 18.15. Zeker een glas goon verdient.

Dag 9. Samen met Michelle, Kim, Charlotte en onze gezellige automonteur en  super kluns Ben om 05.00 naar boven gereden om de zonsopgang te zien, wauw, vet mooi! Vervolgens 30koeien drijven, waarbij ik leadrider was, na de vorige dag was dit een piece of cake en alleen Sita begeleidde ons dus er heerste ook een soort losbandige stemming. Die werd versterkt door het vangen van kalfjes met lasso en het in je eentje een kalf op de grond krijgen. Boer bart als je bij poldersport hulp nodig hebt, roep maar !

Dag 10. Arrmoedzaaien. We gingen zaden zaaien, korte broek, sneakers aan, Brian de ouwe baas mee, achterin de truck omhoog en met een emmertje in een lijn naast elkaar zaden uit strooien. Geen zak aan, maar deel van het boeren leven. Daarna ons hek afbouwen, de boomstam was helaas omgevallen, die zat toch niet stevig genoeg, herstellen en ijzeren palen in de grond stampen waarbij ik de lengte had om de valhamer? Soort van heiding maar dan handmatig op de paal te schuiven en naar beneden te rammen. Lekker klusje om ff af te reageren ;). Savonds de stof afgedouched en met wat goon een klein dansje in pinky's gedaan.

Dag 11. Shit het is de laatste dag! Op de laatst dag doe je alleen maar leuke dingen, fotoshoot op je paard, allemaal spelletjes te paard en ons voorbereiden op het eindfeest met thema Rubik's kubus en iets op je hoofd maaar geen hoed of muts. De bedoeling was om in zo veel mogelijk verschillende kleuren kleding te beginnen, zo lelijk mogelijk, ze hadden gelukkig een zolder met allemaal oude meuk, en om dan door de avond heen kleding stukken te ruilen en in dezelfde kleur te eindigen. Brian kwam ook nog even kijken, we hebben twister weer op de grond getaped en het was een knalfeest.

Terug naar de bewoonde wereld, met de trein naar Newcastle om Jut op te zoeken en daar zit ik nu nog steeds, bij een heel gastvrije vriendelijke australische famillie, 5min lopen van het strand, gister zijn we naar een oceaan bad gelopen (groot gat uitgehakt in de rotsen met helder zee water en golven die uit de zee steeds in het bad landen, met uitzicht op een school wilde dolfijnen, wauw!! Nu maar eens bedenken waar en hoe ik nu naartoe ga. De dochter van de famillie hier kan me waarschijnlijk aan een baan op een grote boerderij helpen in de Kimberly's die in maart begint, dat zou geniaal zijn. We wachten af dag 1.

Hoop dat het niet een te lang verhaal was, dike zoen uit Aussie

Mede mogelijk gemaakt door Corrie Trip, bedankt tante!

Ps: vandaag 28 graden :p. Don't forget, Save a horse, ride a cowboy!!

1. Willemien:
    2 december 2013
    Het was zeker niet te lang, je schrijft zooooo leuk.
    Niet eens flauwgevallen na al die vieze zaken-:)))
    Ben trots op je!
    Xxxxxxxxxx
  2. Angelica:
    In één woord; geweldig!
  3. Eva:
    2 december 2013
    Maart, die spinnen.... Rennen voor je leven ;)
    Gaaf verhaal hoor! Super leuk om te lezen!
    XX
  4. Carla:
    2 december 2013
    Nu weer cowboy af dus. Op naar het volgende avontuur.
  5. Niels:
    2 december 2013
    Wouw!!! Wat ontzettend gaaf. Heerlijk, hieeehaa!
  6. Corrie:
    2 december 2013
    Maartje , wat een feest om te lezen . Blijf ons aub verrassen met je heerlijke verhalen over je avonturen down .
    Geniet en maak veel plezier !
    Dikke kus , Corrie
  7. Lars:
    Jiiiiihhhaaaaaa cowgirlll!

Super gaaf om te lezen blijf a.u.b. Van dese verhalen schrijven!!

Geniet er van have fun!
    ❤️
  8. Femke:
    Hi Chick!

Wat schrijf je toch heeelijk!!
    Heb in een deuk gelegen en zag t helemaal voor me jou onder een koe hangend aan een poot onder van alles.
    Klinkt als hard werken maar wel een super toffe ervaring. Kijk uit naar de volgende ;)
    Dikke knufff Xxx
  9. Tessa:
    3 december 2013
    Maartje! Wat een gaaf verhaal! Super leuk om te lezen.. :) Ik blijf je volgen. Enjoy!! JOEH x
  10. Lara:
    4 december 2013
    Tamworth!!! Hahahaha meerdere keren geweest ivm familie van en idd een shithole! Super gaaf wat je allemaal gedaan hebt, doet en gaat doen!! Geniet lekker!!! Kus
  11. Dini:
    7 december 2013
    Howdy Maart, dat is wel weer wat! Je verhalen zijn nooit te lang! Het is geweldig om te lezen wat je nu allemaal weer meemaakt. Geniet van alles en tot het volgende verhaal. Veel liefs uit het verre Leeuwarden!